субота, 10 січня 2015 р.

ТЕМА. Леся Українка « Contra spem spero !”. Образотворчий прийом контрасту, світо¬глядна декларація сильної вольової особи¬стості у вірші


Тема. Леся Українка. «Соntra spem spero!». Образотворчий прийом контрасту, світо­глядна декларація сильної вольової особи­стості у вірші.
Мета: окреслити основні мотиви поетич­ної творчості Лесі Українки, ознайомити з віршем, що є кредом поетеси; розвивати вміння аналізувати поетичний твір, передавати засоба­ми виразного читання його ідею; виховувати силу волі, готовність переборювати труднощі; розкрити глибину громадянської лірики, її національну сутність; виховувати почуття патріотизму.
Цілі
Учні знатимуть: ідейну спрямованість поетичних творів, напам'ять поезію «Соntra spem spero !»; види тропів, художні за­соби лірики.
Учні вмітимуть: виразно читати вірш, аналізувати в єдності форми і змісту; характеризувати композиційні особливості, образи;  виявля­ти особистість авторки в її поезії.
Девіз уроку: Наша користь, яку ми можемо видобути з життя – присвятити справі, яка переживе вас!
Обладнання: портрет поетеси, збірки поезій, проекти учнів, карти для оцінювання.
Методи, прийоми  і форми роботи:  презентація проектів, «Асоціативне гроно», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм»,  «позначки» проблемні запитання, робота в групах, словникова робота

ХІД  УРОКУ
Я честь віддам титану Прометею,
Що не творив своїх людей рабами,
Що просвітив не словом, а вогнем,
Боровся не в покорі, а завзято.
Леся Українка
І. Мотиваційний етап
1.  Забезпечення емоційної готовності учнів  до уроку.
  Слово вчителя.
-          Весна – прекрасна пора року. Оживає земля, зацвітають перші квіти, повіває теплий вітерець. Багато письменників описували цю пору року. Послухайте, як про весну говорить Леся Українка
Стояла я і слухала весну,
Вона мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну
Та знов таємно – тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,
Про молодощі , радощі, надії,
Вона мені переспівала знов
Те, що давно співали мрії .
2. Прогнозування. «Асоціативне гроно»
- Які асоціації викликає у вас цей вірш?

ІІ .Цілевизначення і планування
-         Сьогодні на уроці ми говоритимемо про поетичну творчість  Лесі Українки. Визначимо цілі нашого уроку.
1) Визначення учнями цілей уроку.
2)Формування девізу уроку. Наша користь, яку ми можемо видобути з життя – присвятити справі, яка переживе вас!
- Як ви розумієте цей вислів?  (Відповіді учнів)


ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
-         На попередньому уроці ми говорили про життєвий і творчий шлях Лесі Українки.
 І групи мала завдання -  підготувати  проект про основні віхи життя поетеси
1) Презентація проекту « Життєвий і творчий шлях Лесі Українки»

2) Складання «Асоціативного грона»
                                                              Леся Українка
                                             поетеса           драматург          прозаїк
                                                перекладач            публіцист
                                                           критик      мовознавець
Усний літературний диктант ( На слайдах)
1. Назва першого Лесиного вірша.
2.  Рік виходу першої збірки Лесі Українки.
3. 1899 р. вийшла збірка…
4. Свої вірші Леся Українка компонувала за… принципом.
5.  1902 р. виходить збірка…
6 Крім віршів, Леся Українка писала.

3) Слово вчителя.
- За життя поетеси вийшло три поетичні збірки, це «На крилах пісень»( 1892), «Думи і мрії» ( 1899), «Відгуки» ( 1902).
-  ІІ група опрацьовувала матеріали підручника і додаткову літературу. Що ви дізналися про збірку «На крилах пісень»?

 4) Переставлення виконаного завдання.

5) Хвилинка теорії літератури  Неоромантизм - ….

   6)Слово вчителя.
Сього на ми розглянемо одну з поезій цієї збірки - поезію «Соntra spem spero !»,  яка у перекладі з латинської означає «без надії сподіваюсь» Поштовхом до написання цієї поезія стало нестерпне загострення хвороби. 19 – річна Леся стояла перед вибором: скоритися перед важкою недугою чи стати на шлях боротьби за право на повноцінне життя.  Написана  поезія  2 травня 1890 року. У листі до брата вона зазначає: « Я воскресла! От і знов беруся здіймати «сізіфовий камінь» догори!»
  Перейдемо до аналізу поезії.
7) Робота в групах, парах.   Завдання групам
І гр. – Досліджує ідейно-тематичний зміст вірша
  ІІгр.-  Досліджує строфічну будову вірша і їх образи, символи.
ІІІгр.-. Досліджує художні засоби вірша.
ІУгр.  Віршова форма твору.
8) Представлення виконаного завдання.
9) Слово вчителя. ( «Доміно»)  ( Записуємо у зошитах і на дошці)
Як розкриваються почуття ліричного героя?

ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1. Слово вчителя.  Отже,  проаналізувавши поезію, зробимо висновок. «Незакінчене речення»
    Поезія «Соntra spem spero !» -….(…..є своєрідною програмою дій; ….. це гімн життя і боротьби, ….. є її зіркою і надією у боротьбі з хворобою)
2. Інтерактивна  вправа.  “ Мікрофон”.
   Продовжити  речення.
-         З поезій мене найбільше вразила….
-         Для сучасних читачів….
-         Я отримала естетичне  задоволення від….
-         Якою у вашій уяві постала Л. Українка?
3. Скласти “психологічний портрет ” Лесі Українки. Свої думки обґрунтуйте, вибравши п’ять найважливіших (на ваш погляд) крилатих висловів, які є  промінчиками душі поетеси.
Учні переносять промінчики – думки схематично, утворюючи сонце.
Промені  душі
1 Освітити  світлом правди.
2. Любіть волю, честь  і  славу.
3.Я честь віддам титану Прометею.
4. Крилате слово – ото моя стріла.
5. Хай сяє над людьми правда і надія.
6. Веселкою моя надія грала.
7. Горда, ясна,  огнистая мова.
8. Мій дім – мій храм.
9. Буду  жити!  Геть думи сумні!
10.Слово, моя ти єдиная  зброя!

4. Хвилинка поезії( учитель зачитує поезію)
«Мій шлях»
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрічався на шляху зо мною,
Того я щирим серденьком вітала:
«Самій недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись у гурті».
Я йду шляхом, пісні свої співаю;
Та не шукайте в них пророчої науки, —
Ні, голосу я гучного не маю!
Коли ж хто сльози ллє з тяжкої муки, —
Скажу я: « Разом плачмо, брате мій!»
З його плачем я спів з’єднаю свій.
Чи тільки терни на шляху знайду,
Чи стріну, може, де і квіт барвистий?
Чи до мети я певної дійду,
Чи без пори скінчу свій шлях тернистий,
Бажаю так скінчити я свій шлях,
Як починала: з співом на устах!



У. Домашнє завдання.
Обов’язкове. Опрацювати матеріал підручника ст. 90-95
                        Вивчити напам’ять поезію.
Індивідуальне:   І гр. Побудова збірки  «Думи і мрії»
                             ІІ, ІІІ гр. «І все – таки до тебе думка лине..»
                             ІУ гр.  -  « І ти колись боролась, мов Ізраїль…»


Література:
   Камінчук О. Художній світогляд та особливості поетики Лесі Українки //Дивослово. – 2003.-№ 1.-С.54
Паращич В.В. Вивчення української літератури. 10 клас. Інтегровані уроки. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 192 с.
Рудницька Г. Аналіз поезії Лесі України “Contra spem spero!”//Дивослово. - 2000. - № 2. -  С.52-54.
Хропко Петро. Українська література: Підруч. Для 10 кл.загальноосвітніх начальних закладів. – 6-те вид. – К.: Школяр, 2005. - 526 с.



Немає коментарів:

Дописати коментар